Kitabın temel amacı, Türkçe eğitimi sürecinde ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kuramları, modelleri, yaklaşımları, araçları özetlemek; böylece okura hem uygulama hem araştırma için çıkarım ve bakış açıları sunmaktır. Türkçe Eğitimi Sürecinde Ölçme ve Değerlendirme dinleme, konuşma, okuma ve yazma eğitimi, dilbilgisi öğretimi, sözcük bilgisi ve dağarcığı kazanma, yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sürecinde ölçme ve değerlendirme konularına genel bakış sağlayan bir kitaptır. Bunun yanında, kitapta ölçme ve değerlendirme sürecinde döngüsel etki, teknoloji kullanımı, psikolojik etmenlerin ölçülmesi ve değerlendirilmesi konuları kuram ve uygulama ile çerçevelendirilerek Türkçe eğitimi özelinde ele alınmıştır. Günümüz koşullarında sınav kaygısının, üstesinden gelinmesi gereken yaygın bir duygu durumu olduğu söylenebilir. Bu yüzden kitapta, nedenleri ve alınacak önlemlerle birlikte sınav kaygısı konusuna da yer verilmiştir. Kitapta yer verilen diğer bir konu da uluslararası öğrenci değerlendirme programlarıdır. Bu bağlamda PISA ve PIRLS sınavlarının özelliklerine ayrıntılı olarak yer verilmiştir.
Kitabın önemi Türkçe eğitimi sürecinde ölçme ve değerlendirme konusunu içeren lisans ve lisansüstü derslere ve öğretim ortamlarına yapacağı olası katkı açısından belirginleşmektedir. Ayrıca araştırmacıların ve lisansüstü öğrencilerin çalışmalarının kuramsal çerçevesini tasarlamaları, ölçme aracını geliştirmeleri için de kaynak aracı olarak kullanılabilir.