Tek-Denekli Deneysel Araştırmalarda Meta-Analiz Eğitimi
Eğitimin Adı: | Tek-Denekli Deneysel Araştırmalarda Meta- Analiz Eğitimi |
Eğitmenler: | Prof. Dr. Elif TEKİN İFTAR- Araş. Gör. Dr. Orhan AYDIN |
Eğitmenlerin Özgeçmişi: |
Prof. Dr. Elif TEKİN İFTAR: 1970 yılında Erzurum’da doğmuştur. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü’nden 1991 yılında lisans, 1994 yılında ise yüksek lisans derecesini almıştır. Doktora derecesini 1999 yılında Anadolu Üniversitesi’nden özel eğitim alanında almıştır. Türkiye Bilimler Akademisi’nden aldığı Yurtiçi- Yurtdışı Bütünleştirilmiş Doktora Bursu ile Amerika Birleşik Devletleri’nde Kentucky Üniversitesi’nde doktora eğitimi için çalışmalarda bulunmuştur. Türkiye Bilimler Akademisi Üstün Başarılı Genç Bilim İnsanlarını Özendirme Programı kapsamında 2003 yılında 'Seçkin Genç Bilim İnsanı Ödülü ve Bursu'nu almıştır. Araş. Gör. Dr. Orhan AYDIN: 1988 yılında Erzurum’un Oltu ilçesinde doğmuştur. Rize Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Programı’ndan 2010 yılında, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Zihin Engelliler Öğretmenliği Yüksek Lisans Programı’ndan 2017 yılında, 2022 yılında ise Doktora Programı’ndan mezun olmuştur. 2011-2013 yılları arasında özel bir rehabilitasyon merkezinde otizmli ve zihin yetersizliği olan çocuklara eğitim vermek amacıyla öğretmen olarak çalışmıştır. 2013 yılında Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Programı’nda araştırma görevlisi olarak akademik hayatına başlayan araştırmacı, halihazırda aynı üniversitede Araş. Gör. Dr. olarak görevine devam etmektedir. |
Eğitim Tarihi: | |
Eğitim Saati: | 10:00-17:00 (TR saati ile) |
Eğitim Süresi: | 1,5 gün |
Eğitim Sorusu: | Tek-Denekli Deneysel Araştırmalar ve Meta- Analiz Nedir? Tek-denekli araştırmalar tıp, rehabilitasyon, psikoloji ve özel eğitim gibi birçok alanda kullanılan ve bağımlı değişken ve bağımsız değişken arasında işlevsel ilişkiyi ortaya koyan nicel araştırma grubunda yer alan yarı-deneysel araştırmalar arasında yer almaktadır. Tek-denekli deneysel araştırmalar standart koşullar altında yinelenen ölçümler yapılarak her bir katılımcının kendi kendisinin kontrolünü oluşturmasıyla davranış değiştirme ya da öğretim uygulamalarının etkililiğini ortaya koyan araştırmalardır. Tek-denekli deneysel araştırmalarla, özellikle bireysel farklılıkların önemli olduğu katılımcı gruplarında etkili uygulamaların hangi koşullar altında, hangi davranışlar üzerinde ve ne tür katılımcı özelliklerinde etkili olduğu ortaya konur. Bilimsel-dayanaklı uygulamaların belirlenmesinde tek-denekli deneysel araştırmaların önemli rolü vardır. Bu araştırmalarda işlevsel ilişki tahmin, doğrulama ve yineleme olarak üç durumda gösterilerek sağlanmaktadır. Tek-denekli deneysel araştırmalarda işlevsel ilişkinin belirlenmesinde elde edilen davranışsal veriler grafikleştirilerek analiz edilir. Veri analizi görsel ve nicel analiz yapılarak gerçekleştirilir. Görsel analiz, tek-denekli araştırmalarda temel olarak kullanılan analiz yöntemi olmakla birlikte görsel analizi yapan uzmanlar arasında kodlama tutarlılığı her zaman istenen düzeyde olmayabilmektedir. Ayrıca, görsel analizlerde yalnızca etki var/yok olarak ikili bir değerlendirme yapılması nedeniyle ara değerlendirmelere fırsat sunmadığı için de eleştirilmektedir. Bu nedenle görsel analize ek olarak çeşitli nicel analizler yapılmaktadır. Bir uygulamanın bilimsel-dayanaklı bir uygulama olup olmadığını belirlemek üzere meta-analiz yapılmaktadır. Meta-analiz çalışmaları belirli bir konuda birbirinden bağımsız yapılmış araştırmaların sonuçlarını birleştirme yoluyla uygulamanın etkilerine ilişkin sonucun geçerliğini arttırmak amacıyla gerçekleştirilir. Meta-analiz çalışmaları birbirinden bağımsız olarak az sayıda katılımcı ile tasarlanan çalışmalardan elde edilen verileri daha büyük katılımcı grubu oluşturulması yoluyla analiz ederek birleştirilmiş bir sonuca ulaşmayı hedeflemektedir. Tek-denekli deneysel araştırmalarda meta-analiz konusu sürekli bir değişim göstermektedir. Bazı konularda (örn., model standartlarının incelenmesi, etki büyüklüğü analiz teknikleri) tam bir uzlaşıya henüz ulaşılamamıştır. |
Kimler Katılabilir: | Öğretim elemanları ve tek-denekli deneysel araştırmalar konusuyla ilgili lisansüstü öğrenim gören öğrenciler. |
Eğitim İçeriği: |
|
Kazanımlar: |
“Tek-denekli Deneysel Araştırma Modellerinde Meta-Analiz” çalışmasına katılan katılımcılar;Meta-analiz çalışması için dahil etme ve dışlama ölçütlerini belirleyebilecek, |